(Vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen mogen……

“BijAnnetZijn”

  • Vergroten van zelfvertrouwen en bevorderen van algehele welzijn
  • Begrijpen van hun eigen brein, dat écht anders werkt dan het brein van niet hoogbegaafde mensen
  • Leren om authentiek te zijn; voelen wat goed bij je past en waar je zelf blij van wordt; trouw blijven aan jezelf
  • Talenten ontdekken
  • Bewegen en buiten zijn in de natuur

Hoogbegaafde kinderen hebben een anders werkend brein. Ze hebben vaak unieke manieren van denken en spreken hun gedachten ook gewoon uit (vaak als ze nog jong zijn) , maar de omgeving kan hier soms (onbedoeld!) wat ongepast op reageren, door bijvoorbeeld te lachen. Hoogbegaafde kinderen zijn ook eigenlijk altijd (zeer) gevoelig en velen leggen de lat voor zichzelf op jonge leeftijd al erg hoog. Hierdoor kan ‘het lachje’ van iemand een eigen leven gaan leiden in hun hoofd. En als dat een paar keer gebeurt (misschien op school, misschien bij een vriendje thuis, misschien bij opa en oma), heb je al snel te maken met een kind dat zich van binnen af gaat vragen of er iets ‘mis’ is met hem of haar. Hierdoor trekken sommige kinderen meer in hun schulp, terwijl andere kinderen meer negatief gedrag gaan laten zien. Mogelijk allemaal gebaseerd op die ‘niet kloppende gedachte dat er misschien wel iets ‘mis’ is met je’. En die verandering in gedrag kan soms subtiel zijn en niet echt opvallen, maar soms is die verandering heel merkbaar; thuis, op school of op beide plekken.

Ik help hoogbegaafde kinderen graag meer inzicht te krijgen in de werking van hun eigen brein. Dit doe ik in mijn praktijk in  de vorm van opdrachten gericht op hun mindset, maar ik gebruik ook boeken over breinwerking of dagelijkse voorbeelden die kinderen zelf noemen om het kind meer inzicht te laten krijgen in de werking van hun eigen brein.

Door jezelf beter te begrijpen kan je zelfvertrouwen groeien. Ik maak hierbij gebruik van verschillende materialen, spelletjes en opdrachten.

Ook ga ik graag met kinderen naar buiten; de natuur in! Landgoed Schothorst biedt ruimte en rust. Al wandelend, bewegend en pratend ga ik verkennen of kinderen dingen met me willen bespreken, dingen die hen bezig houden in hun hoofd, want dáár gebeurt het bij veel hoogbegaafden natuurlijk allemaal…..in het hoofd….

Al wandelend doe ik opdrachten/oefeningen die het kind meer/weer ‘in hun eigen lichaam’ brengt. Dit kunnen luisteroefeningen zijn, stilte-oefeningen, bewegingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen, voeloefeningen; hoe voelt deze boom, hoe voelt het voor jou om op blote voeten op de grond te staan, waar voel jij de wind langs gaan, hoe voel jij je tussen de bomen, welke boom voelt prettig voor jou, welke kleuren spreken jou op deze plek het meest aan, kies op je gevoel een voorwerp uit deze omgeving dat je aanspreekt.

"BijAnnetZijn" is gericht op:

  • het algehele welzijn van een hoogbegaafd kind
  • het ondersteunen van de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen
  • Adviseren – begeleiden van ouders van hoogbegaafde kinderen; ook in contact met school kan ik meedenken
contact

Vul het formulier in voor een gratis adviesgesprek

Your message has been submitted.
We will get back to you within 24-48 hours.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et.

Oops! Something went wrong while submitting the form.